Behandelingen

Wij besteden veel aandacht aan zgn. preventieve tandheelkunde, zodat de conditie van het gebit in een uitstekende staat wordt gehouden. Uiteindelijk wil iedereen een gezond en mooi gebit houden.

De basis van alle behandelingen is gezond tandvlees. Dit fundament van het gebit bepaalt het langdurig succes van alle behandelingen. Daarom wordt er in onze praktijk veel nadruk gelegd op preventieve behandelingen en een goede mondhygiëne. Dit voorkomt het proces van afbraak van het tandvleesfundament. Indien er toch sprake is van ernstige tandvleesontsteking (vaak zonder klachten), wordt u dan ook doorgestuurd naar onze mondhygiëniste.

Wanneer uw tandvlees gezond is en uw mondhygiëne goed, is er sprake van goede motivatie. U stelt een goed en verzorgd gebit op prijs en hecht veel waarde aan goede mondgezondheid.

Voorafgaand aan het blijvend gebit, krijgt een kind eerst een melkgebit. De eerste melktand breekt gemiddeld tussen de 6 en 9 maanden door. De groei gaat door totdat uw kind ongeveer tweeënhalf is. Uiteindelijk krijgt een kind 20 melktanden.
Omdat een slechte verzorging van het melkgebit ook het blijvend gebit kan beïnvloeden, dient ook het melkgebit goed verzorgd te worden.

Bron: KNMT, NVvK en Dr. G.A. van der Weijden, tandarts parodontoloog/implantoloog

Bang zijn bij de tandarts is niet ongewoon. Een kwart van de Nederlanders is bang voor de tandarts. Zo’n 800.000 Nederlanders zijn zelfs zo bang voor de tandarts, dat ze niet meer durven te gaan (tandartsfobie). De kans is groot dat ze op termijn problemen krijgen aan tanden, kiezen en tandvlees. Gelukkig is er wel iets aan deze angst te doen.

De oorzaken van angst
De oorzaken van angst voor de tandarts kunnen heel verschillend zijn en gaan vaak terug tot de jeugd. Een persoon met angst heeft in veel gevallen het nodige te verduren gehad bij de (school)tandarts. In andere gevallen is de angst doorgegeven door de ouders of afkomstig van ‘griezelverhalen’ op school.

De meeste mensen die tegen een tandartsbezoek opzien, gaan gelukkig wel. Toch blijven ze bang voor de boor of de verdovingsinjectie. Anderen zijn bang voor de pijn en denken voortdurend dat de tandarts een zenuw of hun tong gaat doorboren.

Voorkomen van angst op jonge leeftijd
Om angst op latere leeftijd zoveel mogelijk te beperken is het van belang dat u uw kind zo vroeg mogelijk meeneemt naar de tandarts. Uit onderzoek blijkt dat hoe eerder een kind went aan de tandarts, hoe kleiner de kans is dat er later angst ontstaat.

Een aantal tips voor tijdens de behandeling van uw kind:

• Voor jonge kinderen is het goed als één van de ouders tijdens de controle of behandeling aanwezig is. Oudere kinderen kunnen proberen het in hun eentje te doen. Daardoor krijgen ze meer zelfvertrouwen.
  • Blijft u er als ouder bij? Laat dan zoveel mogelijk over aan de tandarts. Doe geen valse beloftes, zoals: ‘Je voelt absoluut niks’. Als het dan tòch pijn doet, kan uw kind zich verraden voelen.
  • U kunt uw kind belonen als het zich flink houdt. Geeft het een klein presentje, laat het een uurtje langer opblijven of verzin iets anders leuks. Beloon altijd pas achteraf en beloof geen dingen vooraf (“Als je doet wat de tandarts zegt dan krijg je…..”). Dit leidt nogal eens tot lastige onderhandelingen met het kind.

Bron: Angst voor de tandheelkundige behandeling(2006) van prof. dr. A. de Jongh, tandarts angstbegeleiding en Stichting voor Bijzondere Tandheelkunde (SBT)

Met uw tandenborstel kunt u de ruimtes tussen uw tanden (inter-dentale ruimte) niet goed bereiken. Daarom zijn aanvullende middelen, zoals tandfloss nodig om deze ruimtes schoon te maken. De aanvullende middelen die gekozen worden om de mond schoon te houden, moeten afgestemd zijn op de situatie in de mond. Overleg dit altijd met uw tandarts.

Flossen is vooral geschikt als de tanden en kiezen heel dicht op elkaar staan.

Op de plaatsen waar de draad niet door het contactpunt kan worden gebracht kan toch flossdraad worden gebruikt. Dit kan in combinatie met een brugnaald. De brugnaald is een hulpmiddel om de flossdraad toch tussen de tanden te brengen op plaatsen waar dit anders niet zou kunnen. Er is ook flossdraad beschikbaar waarvan het uiteinde steviger is en als brugnaald gebruikt kan worden (superfloss).

Bron: Alles Over Het Gebit

Fluoride is een veilige en effectieve manier om cariës/gaatjes te voorkomen. Fluoride maakt het glazuur van tanden namelijk harder en helpt zo om bescherming te bieden tegen bijvoorbeeld zuurstoten. Daarnaast kunnen beginnende gaatjes door goed te poetsen met fluoridetandpasta en door het gebruik van fluoride (aangebracht door de tandarts) herstellen. Fluoride zit in tandpasta’s, speciale spoelmiddelen en in speciaal door de tandarts aangebrachte gel-applicaties.

Bron: KNMT

Een implantaat is een kunstwortel, die in de kaak wordt geplaatst. De meeste implantaten zien er uit als een soort schroef en zijn gemaakt van titanium. Dit is een lichaamsvriendelijk materiaal waaraan bot zich gemakkelijk hecht. Deze implantaten worden voorzien van een kroonbrugplaat- of frameprothese of een overkappingsprothese (klikgebit). Deze behandeling wordt ook wel implantaatoperatie genoemd.

Er wordt onderscheid gemaakt tussen de zogenaamde één-fase en twee-fasen behandeling.

Bron: NVOI

Parodontale zorgverlening in Nederland is in zijn algemeenheid in de afgelopen decennia sterk veranderd. Tandartsen en hun patiënten zijn steeds beter op de hoogte van de mogelijkheden om parodontale ontstekingen te onderkennen en behandelen. De meeste patiënten willen levenslang hun eigen gebit behouden en technisch gesproken kan dat voor het overgrote deel van de bevolking. Bovendien bevestigen onderzoeken de laatste jaren het verband tussen algehele gezondheid en parodontale ontstekingen.

Parodontitis
Parodontitis is een ontsteking van het tandvlees ofwel het parodontium genoemd. Het parodontium is het steunweefsel van de gebitslelementen. De ontsteking kan zich uitbreiden naar het kaakbot. Daardoor kan er kaakbot rondom de tanden en kiezen verloren gaan. Parodontitis bedreigt dus niet de tanden en kiezen zelf, maar het houvast van de gebitselementen. Uiteindelijk kan er zoveel kaakbot verdwijnen dat de tanden en kiezen los gaan staan en tenslotte uitvallen. Parodontitis is een sluipende ziekte. De ziekte kan lange tijd aanwezig zijn zonder opgemerkt te worden.

Wanneer is er sprake van een parodontale aandoening?

• Wanneer het tandvlees bloedt bij het tandenpoetsen of het eten van harde dingen, zoals bijvoorbeeld appels.
  • Wanneer het tandvlees gevoelig of pijnlijk is bij het tandenpoetsen.
  • Wanneer het tandvlees terugtrekt, zodat het lijkt of de gebitselementen langer worden.
  • Wanneer de stand van een of meer tanden vanzelf verandert.
  • Wanneer de gebitselementen los gaan staan.
  • Wanneer u last hebt van een vieze smaak.
  • Wanneer u last hebt van een “slechte adem”

Een mondhygiënist richt zich op preventie en mondverzorging, om zo tandbederf en tandvleesaandoeningen te voorkomen én te bestrijden. Een groot aantal mondhygiënisten is in dienst van een tandarts, maar mondhygiënisten kunnen ook werkzaam zijn in een eigen praktijk (vrijgevestigd). U kunt rechtstreeks bij de mondhygiënst terecht als u hulp nodig heeft bij uw mondverzorging en/of het voorkomen van tandbederf (cariës of gaatjes) en tandvleesaandoeningen. De mondhygiënist kan u dan bijvoorbeeld advies geven over mondhygiënemaatregelen.

Bron: KNMT en NVM

Onder het zichtbare gedeelte van een tand of kies (de kroon), bevindt zich de wortel. In iedere wortel bevinden zich een of meerdere wortelkanalen. Dit kanaal is gevuld met de pulpa die bestaat uit bindweefsel, zenuwvezels en kleine bloedvaten. Deze pulpa kan door tandbederf, een lekkende vulling of een val ontstoken raken. De wortelkanalen staan via de wortelpunt in verbinding met het bot. Hierdoor kan een ontsteking in de pulpa zich uitbreiden naar dit gebied.

Bron: KNMT en Dr. G.A. van der Weijden, tandarts parodontoloog/ implantoloog

Bij veel mensen is niet altijd voldoende plaats voor verstandskiezen. Als de verstandskiezen dan toch doorkomen, is de kans groot dat ze in de toekomst wel klachten gaan veroorzaken. In dat geval is het beter uw verstandskiezen preventief te laten verwijderen.

Verstandkiezen die niet volledig doorkomen kunnen problemen opleveren, zoals cariës of tandvleesontstekingen. Daarnaast kan er soms een cyste of tumor rond de verstandskies ontstaan. Om deze redenen maakt uw tandarts regelmatig een röntgenfoto om te bekijken hoe het ervoor staat met uw verstandkies(zen). Indien nodig verwijdert uw tandarts de verstandskies preventief.

Bron: Alles Over Het Gebit

Roken, teveel thee of koffie drinken of sterk gekleurd voedsel eten kan aanslag veroorzaken op uw tanden. Dit zijn de extrinsieke verkleuringen, verkleuring van buitenaf. Er zijn tandpasta’s op de markt die kunnen helpen bij het verwijderen van aanslag, maar deze kunnen de kleur van de tanden niet veranderen.

Bron: KNMT en Dr. G.A. van der Weijden, tandarts parodontoloog/ implantoloog

Slechte adem vindt in de meeste gevallen zijn oorsprong in de mondholte, meestal  veroorzaakt door onvoldoende mondhygiëne en tandvleesontsteking. Soms is er sprake van bepaalde bacteriën die achterblijven op de tongrug en een slechte adem veroorzaken. Het poetsen of schrapen van de tong met een tongschraper is dan een oplossing, eventueel aangevuld met een speciaal antibacterieel mondspoelmiddel. Kauwgom, mondwater of mondspray maskeren de geur, maar nemen de oorzaak van de slechte adem niet weg.

Bron: NVvP